Kryštof Vícha & Alžběta Chrudimská
Twin set • Twin set • Twin set • Twin set • Twin set •
Repetitivní činnosti se snažím nevnímat jako
nezáživné, ale spíš jako něco pokorného. Něco do
dodává našemu životu rytmus.
nezáživné, ale spíš jako něco pokorného. Něco do
dodává našemu životu rytmus.
Jak bys popsal svou tvorbu a jaké z tvých charakteristických postupů se odráží v projektu TWIN SET?
Neřekl bych, že mám v současnosti nějakou určující charakteristiku. Dalo by se možná říct, že se snažím vytvářet předměty, které tak trochu stojí na hranici volného a užitého umění, jestli taková hranice vůbec je. Nelíbí se mi představa, že bych vytvářel pouze praktické věci.
Myslím, že s principem repetice (se sériovou, ale ruční prací) pracuje většina hrnčířů. Kdy jsi s tímto procesem začal pracovat takto vědomě a proč? Objevuje se tato vědomá repetice i v tvých jiných projektech nebo je tento set prvním?
Twin set je určitě první. V minulosti jsem se chtěl repetitivnímu tvoření identických kusů spíše vyvarovat. Nepřišlo mi to kreativní. Ale skrze práce umělců jako je například Edmund de Waal nebo Zoe Leonard jsem v repetici začal vidět velmi vitální tvůrčí princip.
Jak je pro tebe důležitá barevnost a jakou roli sehrává v TWIN setu?
V keramice barva vždy také souvisí s povrchovou kvalitou. Pracoval jsem s porcelánem, protože jsem chtěl dosáhnout velmi světlé barvy. Zároveň jsem měl v úmyslu použít polomatné glazury, jednu sněhově bílou a druhou krémovou, aby mezi nimi vzniklo jemné napětí. Bohužel jak se v tomto oboru běžně stává, výpal nedopadl přesně podle představ a barevnost, povrch i celkový vzhled výrobků se tak trochu liší od původního záměru.