Kryštof Vícha & Alžběta Chrudimská
Twin set • Twin set • Twin set • Twin set • Twin set •
Repetitivní činnosti se snažím nevnímat jako
nezáživné, ale spíš jako něco pokorného. Něco do
dodává našemu životu rytmus.
![]()
nezáživné, ale spíš jako něco pokorného. Něco do
dodává našemu životu rytmus.

Jak bys popsal svou tvorbu a jaké z tvých charakteristických postupů se odráží v projektu TWIN SET?
Neřekl bych, že mám v současnosti nějakou určující charakteristiku. Dalo by se možná říct, že se snažím vytvářet předměty, které tak trochu stojí na hranici volného a užitého umění, jestli taková hranice vůbec je. Nelíbí se mi představa, že bych vytvářel pouze praktické věci.
Myslím, že s principem repetice (se sériovou, ale ruční prací) pracuje většina hrnčířů. Kdy jsi s tímto procesem začal pracovat takto vědomě a proč? Objevuje se tato vědomá repetice i v tvých jiných projektech nebo je tento set prvním?
Twin set je určitě první. V minulosti jsem se chtěl repetitivnímu tvoření identických kusů spíše vyvarovat. Nepřišlo mi to kreativní. Ale skrze práce umělců jako je například Edmund de Waal nebo Zoe Leonard jsem v repetici začal vidět velmi vitální tvůrčí princip.
Jak je pro tebe důležitá barevnost a jakou roli sehrává v TWIN setu?
V keramice barva vždy také souvisí s povrchovou kvalitou. Pracoval jsem s porcelánem, protože jsem chtěl dosáhnout velmi světlé barvy. Zároveň jsem měl v úmyslu použít polomatné glazury, jednu sněhově bílou a druhou krémovou, aby mezi nimi vzniklo jemné napětí. Bohužel jak se v tomto oboru běžně stává, výpal nedopadl přesně podle představ a barevnost, povrch i celkový vzhled výrobků se tak trochu liší od původního záměru.









