Kryštof Vícha (陶芸)
& Alžběta Chrudimská (写真)

Twin set • Twin set • Twin set • Twin set • Twin set •  


Repetitivní činnosti se snažím nevnímat jako
nezáživné, ale spíš jako něco pokorného. Něco do
dodává našemu životu rytmus.

反復的な作業を退屈なものと捉えるのではなく、
むしろ謙虚なものとして捉えようとしました。
生活にリズムを与えてくれるものもあります。





Jak bys popsal svou tvorbu a jaké z tvých charakteristických postupů se odráží v projektu TWIN SET?

Neřekl bych, že mám v současnosti nějakou určující charakteristiku. Dalo by se možná říct, že se snažím vytvářet předměty, které tak trochu stojí na hranici volného a užitého umění, jestli taková hranice vůbec je. Nelíbí se mi představa, že bych vytvářel pouze praktické věci.


作品について教えてください。作品「TWIN SET」にはどんな特徴やテクニックが込められているのでしょうか?また、これまでの作品と違う点はありますか?

現在は、自分の制作活動に特徴があるとは言えません。言えるのは、美術品と工芸品の境界があるとすれば、そこに位置するようなものを作りたいと思っていることです。実用的なものだけを作るという考えは好きではありません。
 

Myslím, že s principem repetice (se sériovou, ale ruční prací) pracuje většina hrnčířů. Kdy jsi s tímto procesem začal pracovat takto vědomě a proč? Objevuje se tato vědomá repetice i v tvých jiných projektech nebo je tento set prvním?

Twin set je určitě první. V minulosti jsem se chtěl repetitivnímu tvoření identických kusů spíše vyvarovat. Nepřišlo mi to kreativní. Ale skrze práce umělců jako je například Edmund de Waal nebo Zoe Leonard jsem v repetici začal vidět velmi vitální tvůrčí princip.


反復や繰り返しの原則(手作業によるシリーズ製作)は陶芸家にとってつきものだと思いますが、このプロセスに意識的に取り組み始めたのはいつからで、どうしてでしょうか?他の作品にもこの意識的な反復が見られますか?それともこのセットが初めてでしょうか?

この「TWIN SET」が初めてです。以前は同じものを反復して作ることを避けていました。クリエイティブではないと思っていたのです。しかし、エドモンド‧デ‧ワールやゾーイ‧レオナルドといったアーティストの作品を通じて、反復の中に非常に重要な創造的原則を見出しました。


Jak je pro tebe důležitá barevnost a jakou roli sehrává v TWIN setu?

V keramice barva vždy také souvisí s povrchovou kvalitou. Pracoval jsem s porcelánem, protože jsem chtěl dosáhnout velmi světlé barvy. Zároveň jsem měl v úmyslu použít polomatné glazury, jednu sněhově bílou a druhou krémovou, aby mezi nimi vzniklo jemné napětí. Bohužel jak se v tomto oboru běžně stává, výpal nedopadl přesně podle představ a barevnost, povrch i celkový vzhled výrobků se tak trochu liší od původního záměru.


色彩はあなたにとって大事なものですか?また、「TWIN SET」では色はどのような役割を果たしていますか?

陶芸において、色は常に表面の質感と関連しています。かなり明るい色味を表現したかったので、磁器を使いました。さらにセミマットの釉薬を用いて、一方は雪のような白、もう一方はクリーム色を使い、微妙な緊張感を作り出そうとしました。陶芸ではよくあることですが、残念ながら焼成が思い通りにいかず、色、表面、全体の見た目が当初の意図から少し離れたものになりました。



Kryštof Vícha
︎@krrystof

Alžběta Chrudimská
︎ alzbeta.ch21@gmail.com
︎ @2.1synthetic


Mark